Les
turbulències d'inci
del segle
XIX propicien la
creació d'Estats
al Nou
Món. Aquests,
però, i
en línies
generals, consolidaran el model socioeconòmic, amb
nombroses continuïtats
i excepcionals
ruptures.
En l'àmbit
social, complementant la implantació del sistema, les
estructures socials
i de
propietat es
forjaran en
base l'interès
de la
burgesia criolla,
(auto)erigida a
posteriori, a base de cops d'Estat i de manuals
elaborats per
la historiografia
nacionalista, com
a far,
referència, bandera
i lideratge
d'un procés
de construcció
nacional, desvinculant-se
i extirpant
tota dosi
de component
(de lluita)
social.
Els
mitjans de
producció i
la terra
(continuaran) estan
en mans
de les elits criolles.
En mans
dels de
sempre. I no es mouran. La impermeabilitat
social només
permetrà, i
en compta
gotes, incorporar
a gent
ascendida socialment a/en
les guerres;
per incorporar-se
a l'elit
burgesa. L'icona seria, per
molts coneguts,
el de
Páez, que
arribarà a
ser president
de Veneçuela.
Així,
el tauler
d'escacs continuarà
immòbil, canviant
només de
color:
Dins les altes esferes de la burgesia es produiran alguns canvis. D'aquesta manera l'explotació i la propietat de la terra, en forma d'haciendas, estancias i/o plantacions dedicades a l'exportació agrícola i/o ramadera, esdevindran la nova forma de poder, de control. Així, el poder polític real passarà a ser, de facto, dels hacendados (elit criolla) mentre que durant l'etapa colonial el poder residia en un nucli dur format per comerciants, funcionaris i eclesiàstics. Així doncs, tret de canvis intraburgesos, la mobilitat social serà mínima.
Dins les altes esferes de la burgesia es produiran alguns canvis. D'aquesta manera l'explotació i la propietat de la terra, en forma d'haciendas, estancias i/o plantacions dedicades a l'exportació agrícola i/o ramadera, esdevindran la nova forma de poder, de control. Així, el poder polític real passarà a ser, de facto, dels hacendados (elit criolla) mentre que durant l'etapa colonial el poder residia en un nucli dur format per comerciants, funcionaris i eclesiàstics. Així doncs, tret de canvis intraburgesos, la mobilitat social serà mínima.

El
liberalisme polític,
tant influenciat
per la
il·lustració com
per l'aristocràcia,
estableix la
igualtat davant
la llei
com a
principi (in)amovible.
Així, els
règims constitucionals
s'edifiquen en
torn el
principi d'igualtat
legal, no
igualtat social.
A la
pràctica, doncs,
ja no
s'inscriu a
la gent
en funció
del grup
ètnic (no
hi ha
un sistema
de castes),
però segueix
existint a
nivell teoricopràctic.
És a
dir, al
dia a
dia, tot
i no
estar registrats,
(segueixen) existint
les mateixes
diferenciacions.
Paral·lelament s'edificarà
i es
consolidarà la
societat de
classes.
Els
indígenes, amb
la independència,
patiran el major espoli i la regulació sistemàtica de la seva explotació.
A partir
de mitjans del segle XIX la dinàmica econòmica genera l'assalt
sobre les terres de les comunitats indígenes. En la majoria de nous
Estats aquestes zones suposaven entre el 70 i el 80% de la superfície
(teòrica) oficial. L'interès de la burgesia, emparat i camuflat sota un suposat interès nacional, generaran conflictes bèl·lics entre els diferents Estats per robar el major terreny possible, a poder ser, amb sortida al mar. Aquest espoli legal i sistemàtic, impulsat i
avalat per la nova maquinària estatal, convertirà els indígenes en
comunitats aïllades, asfixiades, explotades. La conquista del desierto n'és un clar exemple.
Des d'una òptica liberal, (auto)qualificada pels especialistes d'integradora, l'elit blanca considerarà als indígenes com a part de la nació i, per tant, no podien tenir una legislació específica (així, s'anul·larà el Tributo, però, també, els seus drets sobre la propietat de la terra). Aquesta visió xocarà frontalment amb la formulada pels sectors més conservadors, que començaran a edificar el concepte d'enemic interior. Des de la seva òptica un Estat modern no podia funcionar només aplicant la norma al 20% de la població, s'havia d'integrar l'indígena en el marc legislatiu. Així doncs, el gran espoli el faran els nous Estats independents, més que en època colonial.
Des d'una òptica liberal, (auto)qualificada pels especialistes d'integradora, l'elit blanca considerarà als indígenes com a part de la nació i, per tant, no podien tenir una legislació específica (així, s'anul·larà el Tributo, però, també, els seus drets sobre la propietat de la terra). Aquesta visió xocarà frontalment amb la formulada pels sectors més conservadors, que començaran a edificar el concepte d'enemic interior. Des de la seva òptica un Estat modern no podia funcionar només aplicant la norma al 20% de la població, s'havia d'integrar l'indígena en el marc legislatiu. Així doncs, el gran espoli el faran els nous Estats independents, més que en època colonial.
Els
condemnats a condemnar-se, els que no són ni els deixen ser, els
no-persona, els deshumanitzats, la mà d'obra, els no assalariats. La
classe explotada, humiliada, esclavitzada. L'esclavitud, la formula
d'explotació i expansió preferida per l'imperialisme, serà abolida per algun
Estat? Mèxic. Però, serà abolida per algun Estat on els esclaus
eren importants pel seu sistema productiu? No. Colòmbia, Veneçuela,
Perú, Argentina... (re)tardarant 30 anys l'abolició. A Brasil,
Cuba,... no serà fins a la dècada de 1880, degut al gran pes dins
el seu sistema productiu.
Malgrat la persistència i insistència
dels Estats en exprimir fins el final aquesta vergonya humanitària
que suposa l'esclavitud, aquesta es veurà debilitada per diversos
motius: fuga de molts esclaus aprofitant les guerres, potenciació
per part de molts Patriotes, especialment durant les guerres, de les
Leyes de vientres libres (que implicaven que els fills dels esclaus
naixien lliures). Sota aquest paradigma, ningú naixia esclau a les
noves repúbliques. Aquesta abolició diferida de l'esclavitud, però,
suposarà a la pràctica l'obligatorietat de pagaments per part dels
fills als amos de la seva mare per l'educació i el manteniment
durant la infantesa, aconseguint, a la pràctica, una nova
subordinació. A més, i sobre els papers en forma de lleis, mare i
filla passen a considerar la trata negrera delicte internacional i
actuaran sobre vaixells. La persecució, o millor dit el control, del tràfic per
part de Gran Bretanya i Estats Units no implica, òbviament, la fi
d'aquest, però, si més no, n'encareix el preu.
Així doncs, la independència no va canviar l'estructura social, sinó que va limitar-se en substituir la classe dominant colonial per a l'elit criolla. La independència va generar (més) dependència d'aquesta classe burgesa. Els camperols mexicans entonen sovint com a refrany una síntesis d'aquesta situació al parlar-nos d' "el mismo fraile en diversa mula". La burgesia només tenia una única i veritable preocupació: com canviar-ho tot perquè tot seguís igual.
Per tant, hem d'entendre aquests processos revolucionaris en termes estrictament polítics; és a dir, la independència neix a través d'un canvi radical, brusc, de les estructures polítiques; però no de les estructures de caràcter social o econòmic.
Així doncs, la independència no va canviar l'estructura social, sinó que va limitar-se en substituir la classe dominant colonial per a l'elit criolla. La independència va generar (més) dependència d'aquesta classe burgesa. Els camperols mexicans entonen sovint com a refrany una síntesis d'aquesta situació al parlar-nos d' "el mismo fraile en diversa mula". La burgesia només tenia una única i veritable preocupació: com canviar-ho tot perquè tot seguís igual.
Per tant, hem d'entendre aquests processos revolucionaris en termes estrictament polítics; és a dir, la independència neix a través d'un canvi radical, brusc, de les estructures polítiques; però no de les estructures de caràcter social o econòmic.
Els rics canviaran de bandera. Els pobres seran oficialment pobres. I els
invisibles van
(seguir) sent (in)visibles.
Molt bon article, és molt interessant també veure com l'èlit criolla va construir a posteriori la "cultura nacional oficial" a costa de manllevar i institucionalitzar la cultura popular. Té grans paral·lelismes amb la nostra situació actual i evidentment grans diferències. Entre les diferències destaria que el canvi del poder econòmic nosaltres no el viurem, ja que està clar que La Caixa o Abertis seguiran amb o sense independència dominant la política.
ResponElimina