IF YOU'RE RIGHT, GOD MADE ME AN ATHEIST; IF I'M RIGHT, HISTORY MADE YOU A CHRISTIAN

dimarts, 18 de setembre del 2012

Converses de café (amb llet): No ens serveix...


No ens fareu se(nti)r culpables per no defensar projectes antagònics als nostres interessos; no ens fareu ser, de nou, còmplices del vostre sistema, de la nostra condemna.
Val més deixar-ho clar: la vostra transversalitat no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. El vostre Estat no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. La vostra bandera no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. Les vostres Lleis no ens serveixen ja que només responen als vostres interessos. La vostra Justícia no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. La vostra Història no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. La vostra política no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. La vostra educació no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. El vostre llenguatge no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. La vostra Democràcia no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. La vostra cultura no ens serveix ja que només respon als vostres interessos. Les vostres alternatives no ens serveixen ja que només respon als vostres interessos. El vostre Sistema no ens serveix, ja que només respon als vostres interessos. No hem lluitat mai per això, ni ho farem. No volem cavar-nos la nostra pròpia tomba.

La història sembla més viva que mai i, malgrat la olor a 36, ningú és capaç d'assegurar-nos què ens espera en un futur. En bona mesura depèn de nosaltres, i de vosaltres. De les prioritats de cadascú.
Tres segles d'opressió i explotació en el marc nacional, sumat a una lluita mil·lenària constant per a la dignitat humana, per a la justícia social. L'alliberament nacional i l'emancipació social, doncs, van ser condemnats a formar part d'un mateix i únic projecte pel poble català, per la classe treballadora catalana. Sentiment i condició.
A Occident els Estats han estat l'eina més utilitzada per subordinar, camuflar i (con)fondre l'interès nacional a(mb) l'interès de la classe dominant. La burgesia, artífex d'aquesta maquinària bèlicaburocràtica, va jugar bé les seves cartes en la caiguda de l'Ancien Régime i, des d'ençà, l'Estat ha esdevingut una peça clau per a la defensa i la imposició dels seus interessos, per la supervivència del sistema capitalista.
L'emancipació nacional, a dia d'avui, està estretament vinculada a l'aparició d'un nou Estat que té com a marc referencial a la nació independent. Així, durant el segle XX, més de la meitat de nacions europees es dotaran d'Estats, sovint desmembrant els grans Estats edificats en època medieval sota l'empara les grans corones europees. Irònicament, forjats sota el control del rei i de Déu, esdevindran, amb el pas del segles i les doctrines liberals, en els defensors, exportadors i explotadors de la democràcia
Passat l'Onze, la burgesia catalana sembla apostar, definitivament, per dotar-se d'estructures per crear un nou Estat pel Principat. Vol tenir més control, vol tenir el control, el timó o qualsevol altre eufemisme capaç de substituir l'explotació directe a la qual ens ha condemnat el sistema. Des d'aquest punt de vista sempre he pensat que l'alliberament nacional suposava un obstacle  per a l'alliberament social.

L'emancipació social, però, mai l'he pogut concebre sense l'alliberament nacional. És a dir, si hi ha justícia i igualtat entre persones, també i ha de ser-hi entre grups d'aquestes; entre col·lectius, entre societats, entre cultures, entre pobles. Aquesta condició d'igualtat sembla innegable i inqüestionable. No són motius econòmics, són motius humans, de respecte, de tolerància i organització mútua, lliure, desvinculada de qualsevol forma de possessió, imposició o dominació. Tenim l'obligació d'acabar amb l'explotació a qualsevol nivell i a qualsevol indret.
Així doncs, lluny de creure'ns la desvinculació i enfrontament entre moviments socials com són el 15M i l'11S, que, amb la fragmentada, distorsionada i dosificada propaganda mediàtica, han volgut vendre'ns com a una bicefàlia enfrontada eternament, hem de ser capaces d'analitzar-ho, entendre-ho i implicar-nos-hi com a dues cares de la mateixa moneda, del mateix problema; com a dues parts de la mateixa solució: la única solució.
No ens podem conformar. No ens podem condemnar. Hem de ser capaços de no renunciar a res per transformar-ho tot.

3 comentaris:

  1. La burgesia ha fet l'estat, les lleis, l'educació, els sindicats grocs, l'Església, etc. a mida per convèncer a al proletariat que amb el diàleg es poden solucionar les diferències entre classes.
    El cert és que han aconseguit acomodar-nos amb aquesta mentida, estan guanyant la guerra de classes.

    Visca la terra, mori l'estat!

    ResponElimina
  2. Totalmente d'acord amb tu company. A vegades l'independentisme és com una malaltia, la febre de la qual t'impedeix veure més enllà. Però veig que tu estàs ben vacunat contra aquest reduccionisme.
    Salut,

    ResponElimina
  3. Quan sento l'olor a 36 penso en una oportunitat històrica per la Revolució. Un moment en el que sembla que tens a l'abast iniciar aquest procés cap a la justícia social, no només perquè hi ha un malestar latent dins la societat que porta a un creixement els darrers anys de la conflictivitat social, sinó també perquè és una situació que en major o menor mesura ataca tot el continent. Ara, com als anys 30 la crisi portà a Europa al feixisme i a la IIGM, aquest nou altibaix del capitalisme ens porta a una situació semblant, amb experiència acumulada, tan ells com nosaltres. Coincideixo amb tu sobre que en cap cas hem de tenir una visió contraposada del 15M-11S. Als anys 30, i sobretot amb la República, es va produir un gran creixement del catalanisme polític (ERC) i fins i tot algun intent independentista (1934), però també va poder sorgir paral·lelament l'explosió del conflicte social, i en cap cas amb actors diferents, molt sovint eren els mateixos. Després de dècades de gimnàstica revolucionària (tot el que compren el primer terç del s.XX) el moviment obrer va aconseguir el poder i, per molt que l'inici fos com a resposta, es van començar a assentar les "estructures" per dur a terme la Revolució (Comitè de Milícies Antifeixistes, col·lectivitzacions, justícia popular, etc.).
    Avui en dia, i mantinguent les distàncies temporals, ens trobem un panorama similar. El que em preocupa és mantenir les nostres conviccions i, com dius estar-ne convençut, no conformar-nos, no condemnar-nos i ser capaços de no renunciar a res. Per això temo, més que la "Olor a 36", la "Pudor a 37". Al 37 van forçar a les milícies populars de POUM i CNT a entrar a l'Exèrcit Popular de la República alegant que calia combatre amb ordre i unitat. Per la Diada ja vaig escoltar alguna veu acabada d'arribar a l'independentisme que m'acusava d'abandonar la unitat i l'ordre que ens calia als catalans... i tot perquè anava a la mani de sempre, a les 17h a Urquinaona, i no ho feia amb l'ANC i tota la xusma de CDC, UDC, etc... Aquí rau el perill, en fer-nos còmplices de l'enemic de classe, perquè si ara és independenitsta, per suposat que no és com nosaltres, ja que com deixes clar, persegueix uns altres interessos (veure http://vallduto.blogspot.com.es/2011/09/lalliberament-nacional-per-la-revolucio.html).
    El que ens cal, doncs, és no renunciar a res i començar a teixir el que serien les nostres "estructures d'estat" que no és més que seguir caminant cap a la Unitat Popular i presentar el millor projecte per la nova Catalunya.
    Sento la tabarra, però em venia molt de gust. Quan m'hi poso, m'hi poso amb força.
    Genial article!
    Salut!iR.
    PD: Jo també vaig fer un article en aquesta línia, pel qui li pugui interessar:
    http://vallduto.blogspot.com.es/2012/09/lendema.html

    ResponElimina